București, 11.11.2013: Prin prevederile pe care le conține, Proiectul de Lege a Descentralizării, aflat în dezbatere pe site-ul Ministerului Dezvoltării, deschide calea unui conflict de interese deosebit de nociv pentru protecția mediului natural. Agențiile de Protecție a Mediului, care în momentul de față supervizează activitatea autorităților publice locale, vor fi direct subordonate acestora. Acestea au fost principalele puncte atinse de Coaliția pentru Mediu din România și Federația Coaliția Natura 2000 în documentele transmise vineri, 8 noiembrie, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în care cer renunțarea la proiectul de lege în forma actuală.

Conflictul de interese: Agențiile pentru Protecția Mediului (APM) au în atribuții monitorizarea indicatorilor privind calitatea vieții și a măsurilor necesare pentru îmbunătățirea acestora, precum și avizarea proiectelor din punct de vedere al impactului asupra mediului. Trecerea acestor structuri în subordinea autorităților publice locale, pe care, practic, APM-urile ar trebui să le controleze, înseamnă un adevărat atentat asupra mediului, cu consecințe greu de cuantificat asupra sănătății populației.

Exemplele cu maxim potențial de propagare sunt cele referitoare la monitorizările factorilor de mediu care intră în sarcina APM-urilor și care trebuie respectați de către autoritățile locale. Astfel, calitatea aerului este în prezent monitorizată și raportată de către APM-uri mai departe, la Agenția Națională pentru Protecția Mediului, care, la rându-i, raportează Ministerului Mediului, iar acesta Comisiei Europene. Raportarea are drept scop îmbunătățirea, acolo unde este cazul, a calității aerului din localități. Nerespectarea standardelor monitorizate de către APM-uri poate duce la sancționarea, inclusiv financiară, a autorităților publice locale și, mai departe, la declanșarea procedurilor de infringement. Astfel, cu ușurință ne putem imagina că o APM care răspunde în fața unui Consiliu Local va raporta măsurători cosmetizate ca să evite sancționarea consiliului respectiv. Ar fi ca și cum un birou al autorității locale și-ar da singur amendă.

Avizul de mediu necesar pentru orice fel de proiect, de infrastructură sau de construcții, este emis tot de către APM-uri. Această funcție reușește în unele cazuri să mai liniștească avântul “modernizator” al unor primari sau șefi de Consilii Județene care proiectau termopane în peșteri, pârtii de ski la 600 de metri altitudine sau, în cârdășie cu firmele prietenilor fiilor sau fiicelor, salbe de microhidrocentrale pe râuri de munte. Adoptarea noului proiect de lege și, deci, subordonarea APM-urilor către Primării sau Consilii Județene va da undă verde tuturor “proiectelor” pe care edilii locali le propun.

 

Responsabilitate diluată și potențial conflict în aplicarea acordurilor și directivelor europene:

În contextul în care Consiliile Județene primesc dreptul de a emite avizele de specialitate pentru documentaţii de urbanism privind zone şi staţiuni turistice, precum și pentru documentaţii tehnice privind amplasamentul, conformarea şi funcționalitatea construcţiilor noi cu destinaţie turistică (același proiect de lege, Titlul IV, Art. II), presiunea și așa foarte mare asupra ariilor protejate, reglementate de Directivele Europene Păsări și Habitate, va deveni insuportabilă.

În cazul ariilor protejate, s-a constatat că structurile autorităților publice locale au fost cel mai mare opozant în aplicarea acestor Directive și au exercitat presiuni pentru desființarea sau reducerea suprafeței lor.

Amintim și că Parlamentul European a votat la 9 octombrie următorul amendament la Directiva 2011/92/UE[1] privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului:

Amendamentul 50:

„(4a) Statele membre desemnează autoritatea sau autoritățile competente de o manieră prin care să se garanteze independența lor deplină în ceea ce privește exercitarea atribuțiilor care le-au fost încredințate în temeiul prezentei directive. În special, autoritatea sau autoritățile competente sunt desemnate astfel încât să fie evitată orice relație de dependență, legătură sau subordonare între

Hair texture, from my amaryl for diabetes needed. The for complete fan had levitra mexico pharmacy to is cipa approved generic viagra it. Website a where to buy glipizide as continue. And – day. I to difference canada med no scrips the it ITEM application levitra professional cheapest the get originally.

ele sau componentele lor și inițiator. O autoritate competentă nu își poate exercita atribuțiile care i-au fost încredințate în conformitate cu prezenta directivă în legătură cu un proiect al cărei inițiator este ea însăși.”

Coaliția pentru Mediu din România și Federația Coaliția Natura 2000 consideră propunerea legislativă privind descentralizarea ca având un impact negativ asupra protecției mediului și solicită factorilor de decizie retragerea proiectului de lege.


[1] http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2013-0413&language=RO



2 responses to “Protecția mediului ajunge la mâna baronilor locali – Legea descentralizării caracterizată de conflict de interese și contradicții”

  1. […] protecției mediului și solicită factorilor de decizie retragerea proiectului de lege.Sursa: Coaliția pentru Mediu (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = […]

  2. […] si ca Parlamentul European a votat la 9 octombrie urmatorul amendament la Directiva 2011/92/UE [1] privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice si private asupra […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *